Lisääntyvä itsensä työllistäminen edellyttää TE-toimistojen henkilöstöltä uuden oppimista

Tyomarkkinatori
Työmarkkinatorin ajankohtaista
2 min readJan 18, 2018

--

Yksi Uuden työn ja yrittäjyyden pilotin juonteista on TE-toimistojen henkilöstön osaamisen päivittäminen. Itsensä työllistäminen ja yrittäjämäinen työ ovat kasvava trendi työmarkkinoilla, ja työelämäohjauksen ja työnvälityksen asiantuntijoiden tulee pysytellä tässä ajan tasalla. Asiakastyössä ilmiö on tullut vastaan jo useamman vuoden ajan, mutta arjen kiireissä ei aina ehdi pysähtyä tunnistamaan ja analysoimaan muutostrendejä. Yksittäiset itsensä työllistämisestä kiinnostuneet asiakkaat eivät erotu, kun valtaosa asiakkaista etsii palkkatyösuhdetta.

Uuden työn ja yrittäjyyden pilotin kautta tämä muutostrendi on haluttu nostaa selkeästi osaksi henkilöstön osaamisen kehittämistä.

Uuden työn ja yrittäjyyden perehdytysohjelmaan sisältyvät mm. itsensä työllistämiseen ja yrittäjyyteen liittyvät käsitteet, itsensä työllistäminen Suomessa tilastollisesti tarkasteltuna sekä työ- ja elinkeinoministeriön henkilöstölle asettamat tavoitteet suhteessa asiakasohjaukseen. Ilmiöön voi lisäksi syventyä erillisissä valmennusryhmissä, joissa pohditaan itsensä työllistämisen, “kevytyrittäjyyden” ja yrittämisen mahdollisuuksia osana ihmisten työuria ja elämänkulkuja.

Oman osaamisen kapeikkoihin kannattaa puuttua

Monelle virkamiehelle yrittäjyys on vieras maailma ja osaamishaaste. Toki TE-toimistoissa työskentelee myös entisiä ja tulevia yrittäjiä, yrittäjien puolisoja, lapsia jne., mutta myös pitkän virkamiesuran tehneitä julkishallinnon osaajia. Yrittäjyydestä ei välttämättä uskalleta keskustella syvemmin asiakkaan kanssa, jos arastellaan oman osaamisen kapeikkoja. Tähän henkilöstökoulutuksella tuodaan apuja: lisätietoa itsensä työllistämisestä ja yrittäjyydestä, yrittäjätarinoita, asiakaskokemuksia laskutuspalveluista sekä työvälineitä asiakkaan ohjaamiseen yrittäjyyspohdinnoissa ja mahdollisessa yrityksen perustamisessa. Viestinvaihto työnvälityksestä tai uraohjauksesta yrityspalveluun ja esim. starttirahaneuvontaan on yksi väline viedä asiakkaan prosessia eteenpäin.

Toinen iso osaamishaaste on työttömyysturva. Lainsäädäntöön on viime vuosina tehty yrittäjyyttä helpottavia muutoksia suhteessa esim. työttömyysturvaan, viimeisin vuoden 2018 alusta. Muutokset ja uusien lakien toimeenpano vaativat aina osaamisen päivittämistä ja yhteisen linjan hakemista, jotta asiakkaat eri puolilla Suomea saavat samankaltaista kohtelua. Lainsäädännön aikatauluista johtuen tämä yleensä tapahtuu vasta säädösten jo tultua voimaan.

Työmarkkinoiden muutostrendien tasalla pysymisen lisäksi TE-toimistojen henkilöstöllä on muutoshaasteita yllin kyllin. Maakuntauudistus myllertää julkiset työvoima- ja yrityspalvelut lähivuosina perusteellisesti niin sisällön kuin tuotantotavan osalta. Paras keino varautua tuleviin muutoksiin on ylläpitää ja uudistaa omaa osaamistaan asiakastyössä, koska maakuntauudistusta tehdään entistä parempaa asiakaspalvelua tavoitellen.

Lue lisää Uuden työn ja yrittäjyyden pilotista.

Minna Katko
kehittämisasiantuntija
ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA)

Kirjoittaja järjestää ELY-keskuksille ja TE-toimistoille suunnattua yrittäjyyteen ja yrityspalveluihin liittyvää henkilöstökoulutusta.

--

--