Pienryhmässa testaamassa “chatbot-Pirjon” toimintaa Työmarkkinatorilla

Tyomarkkinatori
Työmarkkinatorin ajankohtaista
2 min readFeb 7, 2019

--

Työmarkkinatorin kehityksessä eletään nyt vaihetta, jossa etsitään uusia älykkäitä työkaluja työnhaun avuksi. Ratkaisuehdotusten toimivuus testataan aidoissa olosuhteissa, kun testaajiksi ilmoittautuneet ihmiset pääsevät kokeilemaan niitä.

Tammi-helmikuun vaihteessa viiden testaajan pienryhmä kokoontui kokeilemaan ja kommentoimaan työnhaussa auttavaa chatbot-toteutusta, joka on rakennettu osaksi Työmarkkinatoria. Ennen varsinaista testausta tunnelma oli odottavan innostunut ja utelias, ehkäpä hieman jopa jännittäväkin. Testaus äänitetään ja laitteetkin ovat uusia, muutamat kokivat parhaaksi ottaa oman koneen matkaan, jotta työnhaku ja testailu tuntuu luontevammalta.

Testaajiksi on valikoitunut eri ikäisiä ja eri taustoilla olevia, toisilleen tuntemattomia ihmisiä. Alkukahvin jälkeen yhteinen keskustelu kuitenkin sujuu jo luontevasti, on rentoa fiilistä ja iloista naurua — mietittiin porukalla, että mitäpä sille botille nyt sitten pitäisi sanoa, ymmärtääkö se minua.

Testauksessa bottia kokeillaan yhdessä havainnoijan kanssa ja ääneen ihmetellään bottia ja sen toimintaa. ”Kyllähän se tarjoaa minulle sopivia paikkoja” ja ”nyt se Pirjo-botti taitaa olla kahvilla, kun vähän hidastelee”, kuului testauksen aikana. Botti toi käyttäjälle ehdolle käyttäjän antamiin tietoihin pohjaavia työpaikkamahdollisuuksia ja ehdotuksia profiilille lisättävistä osaamissanoista. Työpaikkaehdotuksia pääsi myös arvioimaan tähtiluokituksella, mikä antoi botille suuntaa siitä, millaisia ehdotuksia käyttäjä toivoisi.

”Kotona olisin tätä paikkaa jo hakenut, mutta havainnoija käski palata takaisin testaukseen”, totesi yksi testaajista, joten botti taisi osata ehdottaa oikeita vaihtoehtoja. Botin kanssa työnhaku ja osaamisen kuvaaminen omalle profiilille tuntui hieman jopa pelimäiseltä. Työnhaun chatbot ajateltiin jatkossa työpaikkavahdin korvaajana, bottia oli helpompi tarkastella ja selailla kuin kilometrin mittaista työpaikkavahti-sähköpostia.

Nyt testattua bottia on työstetty yhdessä Kwork Innovationsin kanssa innovaatiokumppanuuden ja kahden kuukauden pilottiprojektin tuloksena. Tiiviin pilotin aikana on Kworkin väen kanssa ideoitu ja räätälöity bottia toimimaan oikein käyttäjän työnhaun tukena. Nyt pilotin loppuvaiheessa pääsimme testaamaan nimenomaan ideaa ratkaisun taustalla ja sen pohjalta hahmottamaan suuntaa jatkon osalta.

Yhdessä kehittämällä ja käyttäjää kuulemalla saadaan palvelusta rakennettua juuri sellaisia, joita meidän kaikkien on helppoa ja luontevaa käyttää ja auttavat juuri siinä minun työnhaussani. ”Onpa mukavaa, kun minua kuunnellaan ja saan antaa mielipiteeni siitä, mikä ei toimi ja mitä minä toivon”, totesi yksi testaajista ja moni yhteisen pöydän ympärillä nyökytteli.

Testaajan kanssa tuli samat fiilikset itsellekin — ”Menipä parituntinen äkkiä!”

Henriikka Kokkola
kehittämisasiantuntija, KEHA-keskus / Työmarkkinatori

--

--